Yapay zekanın şekillendirdiği sosyal medya: Vibes, Sora, Pika ve daha fazlası

  • Konbuyu başlatan Tuğçe İçözü
  • Başlangıç tarihi
T

Tuğçe İçözü

Misafir
Yapay zeka iş yapış şekillerini ve sektörleri dönüştürürken sosyal medya da bundan nasibini alıyor. Geçtiğimiz günlerde Meta'nın yapay zeka ile üretilen kısa video akışı Vibes'ı duyurmasının ardından OpenAI da yapay zeka odaklı sosyal medya uygulamasını tanıttı.

Meta, Vibes ile yapay zeka videolarını sosyal medyaya taşıyor. Kullanıcılar videoları remiksleyip paylaşabiliyor, Instagram ve Facebook’a da entegre ediliyor. Sora 2 destekli Sora uygulaması gerçekçi ses ve video üretiminin yanı sıra kullanıcıların kendilerini yapay zeka videolarına ekleyebildiği Cameo'lar özelliğiyle dikkat çekiyor. Bir yandan da YouTube, çalışıyor.

Kısacası TikTok'un mucidi olduğu ve sosyal ağlar tarafından defalarca kopyalanan video akışı, artık yapay zeka tarafından üretilmiş içeriklerle buluşarak bizlere yeni bir sosyal medya deneyimi sunuyor. Aslında halihazırda video akışları yapay zeka içeriklerinin etkisi altına ancak teknoloji devlerinin bu yeni adımları, sosyal ağların dönüşümünü hızlandıracak nitelikte. Üstelik bu konuda teknoloji devleri yalnız değil.

Yapay zeka destekli sosyal video ağı olarak konumlanan da benzer bir vizyonu benimsemiş durumda. Yapay zeka video üretimi özelliği sayesinde fotoğrafı tek dokunuşla videoya çevirme imkanı sunan Pika, TikTok benzeri popüler şablonları yapay zeka ile yeniden üretiyor. Ayrıca dudak senkronizasyonu özelliğiyle şarkı ya da konuşmayı videodaki karaktere senkronize etmek de mümkün. Bunun yanında Topluluk akışı aracılığıyla kullanıcıların ürettiklerini paylaşabileceği, trend başlatabileceği alan da sunulmuş oluyor. Böyle bakıldığında Sora'nın yaklaşımının Pika'dan pek de uzak olmadığını görüyoruz. Yine de Pika'nın trendlere ve meme'lere odaklanan yapısı, Sora'nın yaratıcılığı merkeze alan tutumundan ayrışıyor.


Teknoloji devleri ve girişimler yapay zeka destekli yeni sosyal ağ deneyimlerini test ederken, kullanıcı kitlelerinin yaklaşımını bilmekte de fayda var. ABD'lilerin yüzde 76’sı bir içeriğin insan mı yoksa yapay zeka tarafından mı üretildiğini bilmenin çok önemli olduğunu düşünüyor. Bu veri, geleceğin sosyal ağlarında güven ve şeffaflık tartışmalarının merkezde olacağını gösteriyor.


Bu arada sosyal deney olarak tabir edebileceğimiz yapay zeka destekli sosyal ağ kavramını farklı yaklaşımlarda deneyen birkaç model daha mevcut. 2024 yılında App Store'da yerini alan uygulaması, size milyonlarca yapay zeka takipçi vadediyor. Kullanıcılar kendini bir yapay zeka takipçiler simülasyonunda buluyor. Uygulama, paylaşılan durum güncellemelerinin, milyonlarca yapay zeka takipçisinden sonsuz sayıda yanıt aldığını belirtiyor.

SocialAI'ın terapi, günlük tutma ya da görüldüğünü hissetme amacıyla kullanılabileceği ifade ediliyor. Oysa deneyenlerden bazıları bu deneyimin sunulanın aksine kendilerini daha yalnız hissettirdiğini dile getiriyor ve bu sosyal ağ yapısını olarak tanımlıyor. Benzer bir deneyim sunan bir başka sosyal ağ da . Aspect ile yapay zeka karakterler de üretebiliyorsunuz. Aspect'in kullanıcı yorumlarından biri, Character.ai gibi girişimleri sevenlerin bu tarz sosyal ağlardan hoşlanabileceğine dikkat çekiyor.

Yale Üniversitesi öğrencileri Nathaneo Johnson ve Sean Hargrow ise yapay zeka sosyal ağlara farklı bir perspektifi sunuyor. İkili, geçen yıl Z kuşağı öğrencilerinin profesyonel bağlantılar kurmaları için metin mesajları üzerinden insanları eşleştiren bir yapay zeka sosyal ağ olan 'i kurdu. Series, kullanıcıların iMessage veya SMS üzerinden arkadaş rolünde bir yapay zeka ile kurucu ortak, yatırımcı veya mentor gibi aradıkları iş bağlantısının türü hakkında sohbet etmelerini sağlıyor. Yapay zeka ajanlarıyla sohbet eden kullanıcılar eğer eşleşmeyi kabul ederse, Series onları bir grup sohbetinde doğrudan mesajla birbirine bağlıyor.

2024 yazında ilk chatbot'unu piyasaya süren Series, 2025'in bahar aylarında 500'den fazla üniversiteye yayıldı. Series'in 3,1 milyon dolarlık ön tohum turu ise Andreessen Horowitz'in eski ortağı Anne Lee Skates tarafından yönetildi. Bu tura Pear VC, Reddit CEO'su Steve Huffman ve Tim Draper'ın Draper Goren Blockchain'i de dahil olmak üzere pek çok isim katıldı.

Çin merkezli ve Singapur merkezli gibi uygulamalar ise yapay zeka odağını merkeze almak yerine yapay zeka özelliklerle sosyal ağ deneyimini destekliyor. Bu deneyimde kişiselleştirilmiş avatarlar veya yapay zeka chatbot entegrasyonlarından söz ediliyor.

Yapay zeka merkezli özellikler sosyal ağları dönüştürmeye devam ederken, kullanıcı etkileşimleri de yapay zeka aracılığıyla değişebilir. Özellikle video üretimine yönelik yeni yaklaşımlar, kullanıcıların yaratıcılığını destekleyebileceği gibi gerçeklik algısının giderek bulanıklaşmasına da yol açabilir. Kurgunun gerçeklikle iç içe geçtiği akışlar, yeni akımları, trendleri ve kullanıcının sosyal medyaya bakışını da derinden etkileyecek.

 

Users who are viewing this thread